Skip Navigation Links
صفحه اصلی
پیش ثبت نام
دانش آموزانExpand دانش آموزان
آموزش و فوق برنامهExpand آموزش و فوق برنامه
اخبار
گالری عکس
معرفیExpand معرفی
تماس با ما
ورود کاربران
درخواست همکاری
تور مجازی

مشاهده فعالیت های بهداشت در دبستان مهردانش  
معاینات پدیکلوزیس روز جهانی قلب معاینات دهان و دندان صبحانه هماهنگ روز جهانی شستشوی دست روز عصای سفید
روز جهانی غذا شنوایی سنجی  سفیران سلامت مانور هایملیخ طرح پاکیار معاینات بینایی سنجی
وارنیش فلوراید روز هوای پاک روز مبارزه با سرطان روش ارگونومی نشستن اجرای پروتکل بهداشتی کرونا
کرونا دلتا راهنمای خود مراقبتی برای سفیران سلامت کنترل وزن و چاقی
 

توصیه های بهداشتی برای حفظ سلامتی دانش آموزان


کودکان، سرمایه های اصلی کشور هستند و پرورش آن ها از هدف های اصلی برنامه های توسعه اجتماعی، اقتصادی می‌باشد. به همین دلیل تامین بالاترین سطح سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی کودکان ضروریست. بعد از خانواده، مدرسه مهمترین نقش را در سلامت کودک دارد. کودک ساعات زیادی را در مدرسه بسر می‌برد، در آنجا رشد می‌یابد و تکامل پیدا می‌کند.
متأسفانه امکانات بهداشتی در بسیاری از نقاط کشور ما یا وجود ندارد و یا اگر هست خیلی کمرنگ می‌باشد، از این رو همه ساله شاهد بیماری‌های واگیردار زیادی هستیم که گریبان کودکان ما را می‌گیرد. بنابراین، رعایت توصیه های بهداشتی که در این مطلب به آن اشاره می شود برای حفظ سلامتی دانش آموزان در مدارس و پیشگیری از ابتلا به بیماری های واگیردار ضروریست
یکی از عوامل مهم شیوع بیماری های تنفسی و آنفلوانزا، تجمع افراد زیر یک سقف است که این امر در کلاس‌های درس، امری بدیهی است بنابراین باید برخی اقدامات پیشگیرانه و کنترلی برای جلوگیری از انتقال بیماری در مدارس و جلوگیری از ایجاد خلل در برنامه عادی کار دانش آموزان در مدارس، انجام شود.

دانش‌آموزان با رعایت بهداشت فردی، نقش بسزایی را در حفظ بهداشت محیط در مدارس و ارتقاء سطح سلامت جامعه دارند.
برای حفظ سلامتی دانش آموران لازم است که:

* دانش آموزان باید فرا بگیرند، قبل از تغذیه حتماً دست‌های خود را با آب و صابون بشویند.

* مدرسه را خانه دوم خود بدانند و آشغال خود را در سطل زباله بیندازد.

*اگر به بچه‌ها پول می‌دهید به آنها توصیه کنید تا مواد غذایی مناسبی را تهیه و از دست فروشان خرید نکنند. دانش‌آموزان نباید تحت هیچ شرایطی از دست‌فروشان، موادغذایی و انواع تنقلات خریداری کنند و اگر در بوفه مدارس هم مواد غذایی را تهیه می‌کنند حتماً به تاریخ تولید، انقضا و مجوز ساخت آن از وزارت بهداشت توجه کنند
به کودک خود یاد دهید به راحتی مشکلات خود را بیان کند؛ به طور مثال برای رفتن به توالت خجالت نکشد و به معلم خود بگوید.

* نکات بهداشتی رفتن به توالت را برای او تکرار کنید: دستشویی رفتن را به تاخیر نیندازد، لباس خود را کثیف نکند.

*در هنگام استفاده از سرویس های بهداشتی مدرسه نکات بهداشتی را رعایت کرده و قبل و پس از استفاده دست های خود را با آب و صابون بشویند.

از دستمال و لیوان و دیگر وسایل شخصی خود استفاده نماید.

* اصول درست نشستن و درست ایستادن را به فرزندانتان آموزش دهید تا از بروز بد شکلی های اندام در آینده جلوگیری شود.

* برای حفظ سلامتی دانش آموزان به آنها توصیه کنید که هنگام عطسه و سرفه کردن، با دستمال جلوی بینی و دهان خود را بگیرد.

* از او بخواهید در زنگ تفریح بازی کند و تغذیه خود را بخورد.

* فرهنگ تغذیه‌ای سالم را به او آموزش دهید؛ از مصرف مواد خوراکی کم ارزش مانند پفک خود داری کنید. تنقلاتی مثل مغزهای گیاهی و خشکبار و میوه را به عنوان میان وعده در اختیار او قرار دهید. نباید مصرف تنقلات کارخانه‌ای و خرید از دست‌فروش‌ها عادت دانش‌آموزان شود.
خوردن صبحانه و ورزش کردن دو فعالیت مناسب برای بالا بردن سطح توانمندی کودکان در محیط های آموزشی است؛ از آنها غافل نشوید.

* اگر عادات بدی از قبیل مکیدن انگشت، جویدن ناخن و… دارد، به طور غیر مستقیم این عادت را ترک دهید؛ مثلا دست‎های او را بگیرید و نوازش کنید.

* مراقب باشید که ارتباط نزدیک تعداد زیادی دانش‎آموز در مدرسه باعث انتقال بیماری‎هایی مثل آسم، شپش، سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌شود.

*دانش آموزان صبح ها قبل از رفتن به مدرسه، حتما صبحانه بخورند تا برای فراگیری درس ها انرژی داشته باشند.

*خواب و استراحت کافی داشته باشند، شب ها زود و به موقع بخوابند تا بتوانند صبح ها به موقع از خواب بیدار شوند و با نشاط باشند.

* برای حفظ سلامتی دانش اموزان به آنها توصیه کنید که در هنگام آب خوردن، از لیوان شخصی استفاده کنند
برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کنید که ورزش و حرکات ورزشی انجام دهند. بازی و فعالیت بدنی برای کودکان مثل اکسیژن برای ادامه حیات است و سبب رشد و تقویت سلامت روحی و جسمی آنها می شود.

* برای حفظ سلامتی دانش آموزان به آنها آموزش دهید تا همیشه مقداری دستمال کاغذی همراه خود داشته باشند.

یکی از مزیت های همراه داشتن دستمال کاغذی این است که موقع سرفه و یا عطسه، جلوی دهان و بینی خود را با آن می گیرند و از پخش انواع میکروب ها در هوا و بیمار شدن دیگران (در صورتی که کودک مریض باشد) جلوگیری می کنند.

* برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‎های واگیردار، پیش از ورود کودکتان به مدرسه، برنامه‌ واکسیناسیون او را کامل کنید. در صورت ابتلا به این بیماری‎ها، او را از رفتن به مدرسه منع کنید.

* تمام واکسن های کودک خود را سر موقع بزنید. اگر کودک تمام واکسن هایی که برای او مشخص شده است سر موقع تزریق کند (مثل واکسن سه گانه یا سرخک و …)، در برابر بسیاری از بیماری ها مصون می ماند. اگر برخی واکسن ها را دوباره تزریق نکنیم، ممکن است که این بیماری برگردد و فرد را مبتلا کند .

* قوانین مدرسه را بشناسند و به آن احترام بگذارند.
برای حفظ سلامتی دانش آموزان به آنها بگویید وسایل شخصی مانند لیوان و دستمال را هر روز به همراه خود به مدرسه ببرند.

* برای بهداشت فردی خود اهمیت قائل شوند و حداقل دو باردر هفته حمام کنند، موهای خود را مرتب نگه دارند، جوراب های خود را مرتب بشویند و با ظاهری آراسته به مدرسه بروند.

* اگر مواد خوراکی میان وعده را از بوفه مدرسه (پایگاه تغذیه سالم) تهیه می کنند، مواد خوراکی را بخرند که دارای بسته بندی، مهر استاندارد و نشانی محل کارخانه باشد.

* مسیر خانه تا مدرسه را یاد بگیرند و برای رفت و آمد از مسیرهای مستقیم استفاده کنند.

* در مسیر خانه به مدرسه و بالعکس، از صحبت کردن با افراد ناشناس و سوار شدن به خودرو غریبه ها و مشکوک خودداری کنند.

* در هنگام عبور از عرض خیابان، از مکان های خط کشی شده یا پل عابر پیاده استفاده کنند.

* به منظور حفظ سلامت پاها از کفش مناسب سن و فصل استفاده کنند.

* اگر برای حمل کتاب های درسی از کوله استفاده می کنند، برای جلوگیری از صدمه به ستون فقرات، از کوله هایی که در دو طرف بند دارند، استفاده کنند و وزن کوله را از 10 درصد وزن بدنشان سنگین تر نکنند.

* در برنامه های بهداشتی مشارکتی شرکت کنند و با گروه های بهداشتی در مدرسه مانند سفیران سلامت همکاری نمایند.

* در صورت بروز هر گونه آسیب و صدمه در مدرسه به مربی بهداشت یا مسوولان مدرسه مراجعه کنند.

هرم غذایی 

هرم راهنمای غذایی بر ۵ گروه غذایی تاکید دارد که در سه سطح یا ردیف پایینی هرم نشان داده شده اند.هر کدام از این گروههای غذایی تعدادی از از مواد مغذی و نه همه آنها را برای شما فراهم می کند .غذاهای یک گروه هرم نمی توانندبجای غذاهای گروه دیگر مصرف شوندو هیچ کدام از گروههای غذایی هرم از گروه دیگر مهمتر نیستند.انسان برای سلامت خود به همه گروههای غذایی هرم نیاز دارد:

۱/گروه نان:که شامل غلات کامل (گندم،جو،جوی دوسرو ارزن) ،برنج و انواع ماکارونی(لازانیا،رشته فرنگی،رشته فرنگی ،رشته پلویی و رشته آشی) می باشد.این گروه کربوهیدرات پیچیده و فیبربعلاوه ریبوفلاوین،تیامین،نیاسین،آهن،پروتئین و منیزیوم را تامین می کند،که توصیه شده است روزانه بین ۱۱-۶ واحد آن مصرف شود.

 

۲/گروه سبزیها:این گروه اهمیت زیادی دارد زیرا فیبر،ویتامین A،ویتامینC،فولات،پتاسیم و منیزیوم را تامین می کند،بدون اینکه چربی و کلسترول را شامل شود.توصیه روی سبزیهای سبز تیره و سبزیهای برگدار و نشاسته ای است.از این گروه روزانه بین ۵-۳ واحد توصیه می شود.

 

۳/گروه میوه ها:این گروه فیبر،ویتامین A،ویتامینC،وپتاسیم را تامین میکند و با اهمیت است .چرا که فاقد سدیم ،چربی،و کلسترول می باشد.میزان توصیه شده این گروه روزانه بین ۴-۲ واحد است.

 

۴/گروه گوشت،ماکیان،ماهی،حبوبات،تخم مرغ و آجیل:اهمیت این گروه بیشتر برای تامین پروتئین،فسفر،ویتامین6 B،روی، منیزیوم ،آهن،نیاسین و تیامین می باشد.از این گروه روزانه ۳-۲ واحد توصیه می شود.

 

۵/گروه شیر،ماست و پنیر:غذاهای این گروه بهترین منبع کلسیم هستند.همچنین این گروه از غذاها کلسیم،ریبوفلاوین ،پروتئین و ویتامین B12،را تامین می کند.همچنین ویتامین A و ویتامین D هنگامی که غنی شده باشند.مقدار توصیه شده این گروه روزانه بین ۳-۲ واحد می باشد که برای نوجوانان و جوانان و زنان باردار و شیرده و یائسه ۳ واحد می باشد و برای زنان باردار و شیرده زیر ۲۰ سال در روز ۴ واحد یا بیشتر توصیه شده است.

 

۶/چربیها،روغنها و شیرینی ها:این دسته غذاها از آنجا که کالری رژیم را تامین می کنند قابل توجه می باشند.برای این دسته غذاها واحدی پیشنهاد نشده است زیرا مواد مغذی کمی را شامل می شوند.غذاهای غنی از چربی شامل :کره ،مارگارین،سس سالاد،روغنها،مایونز،خامه،پنیرخامه ای،سرشیر،انواع سسها و چیپس سیب زمینی می باشند.

غذاهای غنی از شکر عبارتند از:آب نبات،شکلات،شیرینی ها،کیک و نوشابه های گازدار،شربت ها،ژله،انواع دسرها،مرباها،شکر وعسل



برنامه پیشنهادی تغذیه روزانه دانش آموزان
ایام هفته صبحانه     میان وعده اول    

 میان وعده دوم    

شنبه 40 گرم پنیرخامه ای یا پنیر سه گوش با یک عدد گوجه فرنگی کوچک ویا خیار کلوچه یا کیک +یک عدد شیر  پاکتی کوچک

انواع میوه مثل موز یا هلویا پرتغال یا نارنگی.....متناسب با فصل

یکشنبه ساندویچ تخم مرغ (نیمرو یا اب پزیا  املت)+یک قاشق عسل یک تکه نان چرب کنجدی یا نان شیر مال+یک عدد شیر پاکتی کوچک

یک مشت مخلوط کشمش سبز یا قرمز نخودچی  با  یا بدون سایر مغز ها+تعدادی انجیر خشک یا دو عدد خرما

دوشنبه 30 گرم کره معمولی یا کره بادام زمینی  با نان ودو قاشق مربا یاعسل ساندویچ پنیر وگردو 

آ ب میوه طبیعی یا میوه متناسب بافصل

سه شنبه آش سبزی  با لیمو ی تازه یا حلیم گندم همراه با نان پاپ کورن یا ذرت بخار پز همراه  با قارچ

چوب شور +یک عدد گوجه فرنگی ومقدار کمی هویج وخیار خرد شده

چهار شنبه عدس آب پز یا لوبیا گرم یا فرنی ساندویچ کره با عسل (یک لایه نازک روی نان)

انواع میوه متناسب با فصل یا مویز یا خرما یا چند عدد کشک کوچک


والدین گرامی
: شیر یا نصف لیوان اب میوه طبیعی را هر روز صبح فرزندتان میل نماید البته بهجز روزهایی که آش یا حلیم یا لوبیا گرم و... خورده است.

 

اختلال نقص توجه یا بیش فعالی چیست؟
جهت مشاهده و دریافت فایل اختلال نقص توجه یا بیش فعالی بر روی لینک ذیل کلیک نمایید.
بیماری هاری چیست؟

هاری نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی است که قابل انتقال بین حیوان و انسان بوده و معمولا به واسطه گزش حیوان هار به انسان متقل می‌شود و در صورت بروز علائم بیماری در انسان، متاسفانه همیشه (در 100 درصد موارد) کُشنده است. اما خوشبختانه با وجود کُشندگی بالای بیماری، در صورت انجام تمامی مراحل پیشگیری و درمان (شامل شستشوی صحیح محل گزش با آب و صابون و مواد ضدعفونی کننده، واکسیناسیون و تزریق به موقع سرم ضدهاری) می‌توان از ابتلا به هاری پیشگیری کرد.

راههای انتقال بیماری هاری:

ویروس هاری هنگام گزش و از طریق بزاق حیوان هار به انسان انتقال می یابد.

ویروس می‌تواند از طریق تماس بزاق حیوان هار با خراش پوستی، چشم و غشاهای مخاطی دهان، مقعد و واژن وارد بدن انسان شده و باعث بروز هاری در انسان شود.

ویروس پس از ورود به بدن، در عضلات تکثیر یافته و خود را به سیستم اعصاب مرکزی می رساند و نهایتا به غدد بزاقی انتشار می یابد.

پیشگیری از هاری در انسان:

با توجه به اینکه در اغلب موارد ویروس هاری از طریق گزش سگ هار به انسان انتقال می‌یابد، یکی از مهم ترین راهکارهای پیشگیری از هاری درانسان، پیشگیری و کنترل هاری در سگ‌هاست. بنابراین ضمن کنترل جمعیت سگهای بی صاحب و ولگرد ، لازم است همه افراد جامعه در مورد چگونگی پیشگیری از هاری به دنبال گزش حیوانات و رعایت احتیاطات لازم در مواجهه با سگهای غریبه آموزش ببینند.

اقدامات لازم در افراد گزیده شده:

تمام افرادی که توسط حیوان مورد گزش قرار می‌گیرند باید برای انجام اقدامات پیشگیری به نزدیک ترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

اولین اقدام پس از گزش، شستشوی تمامی جراحت حداقل به مدت 15 دقیقه و ضدعفونی کردن محل زخم با الکل یا بتادین است.  

انجام واکسیناسیون هاری ضروری است.

در صورت نیاز، سرم ضدهاری در محل جراحت تزریق می شود .

واکسیناسیون افراد در معرض خطر بیماری هاری:

در افرادی که احتمال ابتلای آنان به هاری زیاد است، واکسیناسیون باید قبل از تماس با حیوانات انجام شود.

این افراد شامل دامپزشکان، طبیعت گردانان، آتش نشانان، غارنوردان، شکارچیان، محیط بانان و ... هستند.

توصیه‌های خودمراقبتی پیشگیری از حیوان گزیدگی و کنترل بیماری هاری:

بیشترین موارد حیوان گزیدگی انسان ها، توسط سگ ها روی می‌دهد؛ از نزدیک شده به سگ های ولگرد و بدون صاحب بپرهیزید.

حیوانات اهلی و وحشی نیز می‌توانند آلوده به ویروس هاری باشند؛ از آزار و اذیت و نزدیک شدن به حیوانات پرهیز کنید.

در صورت بروز گزش یا تماس با حیوانات به صورتی که منجر به مجروح شدن یا خراش پوستی شود، بلافاصله به نزدیک ترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنید. فراموش نکنید که ممکن است حیوان مبتلا به هاری باشد و شما ندانید. همچنین برای همیشه بخلطر بسپارید که بیماری هاری 100 درصد کُشنده است.

پنجه کشیدن گربه، همانند گازگرفتن محسوب می شود و نیازمند انجام اقدامات پیشگیری از هاری است. 

در صورت حیوان گزیدگی، اولین اقدام شستشوی محل گزش با آب و صابون به مدت 15 دقیقه است.

در صورتی که سگ یا گربه نگهداری می‌کنید، باید هرساله آنها را نسبت به بیماری هاری واکسینه کنید.

آموزش بهداشت برای کودکان